Niepełnosprawni są wśród nas

 


Niepełnosprawni są wśród nas.

1. Burza mózgów - z czym kojarzy Wam się – NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ?

2. Definicja niepełnosprawności: 

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ - to utrata sprawności lub nieprawidłowości w budowie ciała, to ograniczenie prowadzenia aktywnego życia i pełnienia ról społecznych lub niemożność prowadzenia aktywnego życia.

3. Dokończ zdania: 

-Osoba niepełnosprawna kojarzy mi się ……. 

-Widok osoby niepełnosprawnej wywołuje we mnie uczucie ……. 

-Niepełnosprawność traktuję jako………. 

Uczniowie wymieniają rodzaje niepełnosprawności:

- osoby niedosłyszące lub słabosłyszące

-osoby niewidome lub słabowidzące

-osoby z niepełnosprawnością ruchową

-osoby z niepełnosprawnością intelektualną

-osoby z chorobami przewlekłymi

-osoby z zaburzeniami w komunikowaniu się, np. z afazją

[Afazja jest utratą zdolności do rozumienia i tworzenia wypowiedzi na skutek uszkodzenia mózgu.]

4. Niepełnosprawność może być wrodzona lub nabyta. Może pojawić się w każdym momencie naszego życia i zostać z nami czasowo lub na stałe.

5.Ćwiczenia- doświadczyć niepełnosprawności. 

-(osoba niesłysząca) - uczniowie przekazują sobie wrażenia ze swojego ostatniego wyjazdu, wykorzystując komunikację pozawerbalną

-(osoba niewidoma) -uczniowie z zawiązanymi oczami podlewają kwiatka, porządkują bałagan na stoliku szkolnym

- (osoba niepełnosprawna ruchowo) -uczniowie przy użyciu jednej ręki zawiązują sznurówkę, piszą na kartce ręką, która nie jest wiodącą, zdejmują sweter przy bezwładnych obu rękach. 

6.Dyskusja podzielcie się spostrzeżeniami z wykonanych ćwiczeń. 

7.Podsumowanie: 

-Każdy człowiek ma swoją godność, ma prawo żyć, uczyć się i bawić się oraz realizować swoje marzenia. Każdy człowiek zasługuje na to, aby być traktowanym z szacunkiem.

-Każdy jest inny, ale wszyscy chcą być akceptowani.

-Zanim zrobisz komuś przykrość, zastanów się, jakbyś Ty czuł się w takiej sytuacji.