Niepełnosprawni są wśród nas.
1. Burza mózgów - z czym kojarzy Wam się – NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ?
2. Definicja niepełnosprawności:
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ - to utrata sprawności lub nieprawidłowości w budowie ciała, to ograniczenie prowadzenia aktywnego życia i pełnienia ról społecznych lub niemożność prowadzenia aktywnego życia.
3. Dokończ zdania:
-Osoba niepełnosprawna kojarzy mi się …….
-Widok osoby niepełnosprawnej wywołuje we mnie uczucie …….
-Niepełnosprawność traktuję jako……….
Uczniowie wymieniają rodzaje niepełnosprawności:
- osoby niedosłyszące lub słabosłyszące
-osoby niewidome lub słabowidzące
-osoby z niepełnosprawnością ruchową
-osoby z niepełnosprawnością intelektualną
-osoby z chorobami przewlekłymi
-osoby z zaburzeniami w komunikowaniu się, np. z afazją
[Afazja jest utratą zdolności do rozumienia i tworzenia wypowiedzi na skutek uszkodzenia mózgu.]
4. Niepełnosprawność może być wrodzona lub nabyta. Może pojawić się w każdym momencie naszego życia i zostać z nami czasowo lub na stałe.
5.Ćwiczenia- doświadczyć niepełnosprawności.
-(osoba niesłysząca) - uczniowie przekazują sobie wrażenia ze swojego ostatniego wyjazdu, wykorzystując komunikację pozawerbalną
-(osoba niewidoma) -uczniowie z zawiązanymi oczami podlewają kwiatka, porządkują bałagan na stoliku szkolnym
- (osoba niepełnosprawna ruchowo) -uczniowie przy użyciu jednej ręki zawiązują sznurówkę, piszą na kartce ręką, która nie jest wiodącą, zdejmują sweter przy bezwładnych obu rękach.
6.Dyskusja podzielcie się spostrzeżeniami z wykonanych ćwiczeń.
7.Podsumowanie:
-Każdy człowiek ma swoją godność, ma prawo żyć, uczyć się i bawić się oraz realizować swoje marzenia. Każdy człowiek zasługuje na to, aby być traktowanym z szacunkiem.
-Każdy jest inny, ale wszyscy chcą być akceptowani.
-Zanim zrobisz komuś przykrość, zastanów się, jakbyś Ty czuł się w takiej sytuacji.