Na bezludnej wyspie

Na bezludnej wyspie

-Kształtowanie umiejętności dostrzegania możliwości i umiejętności poszczególnych uczniów w grupie, integracja, kształtowanie postaw kreatywnych. 

Dokonujemy losowego podziału klasy na 4 zespoły 6 –osobowe. Rozdajemy uczniom kartki. 

Zadanie: 

Wyobraźcie sobie, że w trakcie podróży morskiej statek, którym podróżujecie tonie, a wy musicie lądować na bezludnej wyspie. Pobyt tutaj będzie trwał 10 lat. Wyspa jest niezaludniona, więc będziecie musieli sami ją tak zagospodarować, aby przetrwać te lata. 

Każdy z zespołów przystąpi do ułożenia własnego projektu zamieszkania wyspy oraz podziału czynności i funkcji. Ustalcie dla każdego z rozbitków, jakie ma obowiązki. Czas pracy: 15 minut.

Po skończeniu pracy wybrani przedstawiciele zespołów przedstawiają całej klasie 

  • swoje propozycje wraz z krótkim uzasadnieniem motywów przydziału danych czynności i funkcji określonym osobom z własnej grupy. 

Po każdej prezentacji rozmowa z całą klasą na tematy: 

  • Użyteczność, pomysłowość, możliwość realizacji przedstawionych projektów 

  • Trafność doboru osób do poszczególnych funkcji 

  • Czy do pełnienia funkcji kierowniczych wybrano osoby, które waszym zdaniem poradzą sobie z zarządzaniem grupą. Jeśli nie wybrano nikogo; co o tym zadecydowało? 

  • Czy każdy jest zadowolony z przydzielonych zadań?

  • Ko uważa, że nadaje się do innych funkcji? 

  • Kto w klasie nie został wybrany do żadnych funkcji? Dlaczego tak się stało? Co o tym sądzi ta osoba i co według siebie mogłaby robić na wyspie? 

Podsumowanie: 

Duże znaczenia ma właściwy wybór przywódcy w grupie, jego istotnych cech, np. odpowiedzialności za innych oraz umiejętności organizacyjnych. 

Występowanie (czasami) w grupie osób bez żadnych przydzielonych zadań, które posiadać mogą jednak nieznane klasie walory i umiejętności niedostrzegane przez innych.